Pia Brøgger

Udviklingsforløb for konsulenter og undervisere

- 10 dage


Dette forløb skaber en gennemgribende udvikling i retning mod en procesorienteret, kreativ og coachende tilgang i rollen som konsulent og underviser. Samtidig støttes opbygning af fælles sprog, faglig identitet og netværksdannelse i organisationen.


Opbygning og indhold


Modul 1 – Fundament for procestilgang

  • Paradigmer for konsultation
  • Grundlæggende om konsulentrollen
  • Konsulentrollemodel
  • Definition af procesbegrebet
  • Anerkendelse som dynamo
  • Univers versus multivers
  • Forventningsafstemning som værktøj
  • Kontrakteringsfasen i konsulentarbejdet
  • ABC-træning
  • Personligt læringsfokus
  • Logbog


Modul 2 – Coaching som kommunikation

  • De systemiske grundpointer
  • Coaching som tilgang eller metode
  • Gamemastering, teknikker
  • Spørgsmål som styringsværktøj
  • Karl Tomms spørgemodel
  • Lytning og hypotesedannelse
  • Åben demo-coaching
  • God feedback-kultur
  • ABC coach-træning med feedback
  • Designfasen i konsulentarbejdet
  • Refleksion og Kolbs læringscyklus


Modul 3 – Læring og innovation

  • Introduktion til Teori U
  • Identitet og livets ”ildebrande”
  • Nærvær og presencing
  • Kvalitet i opmærksomhed
  • Jeg-tilstande og lytte-niveauer
  • At flytte på sin tilstand - case-arbejde
  • Læringsoptik, inspiration fra Knud Illeris
  • Kreativitetens kilde og den blinde plet
  • Nuets kraft og betydning
  • ABC-coachtræning på aktuelle udfordringer
  • Pausers kraft og ”magien i mellemrum”
  • Det personlige i konsulentarbejdet


Modul 4 – Ledelse af undervisning

  • Teamudvikling, -faser og gruppedynamik
  • Udvikling og ambivalens
  • Forandringer og modstand
  • Konfliktopløsning
  • Mødeledelse og sprogspil
  • Struktureret dialog og Brobygning
  • Narrativitet og storytelling
  • Didaktik, læringsstile og variation
  • Storgruppeprocesser
  • Lemniskaten som udviklingsmodel
  • ABC-coachtræning på aktuelle udfordringer


Modul 5 – Læring og forankring

  • At lære af fortiden eller af fremtiden
  • Evalueringsparadigmer
  • Summativ eller generativ tilgang
  • Evaluering som udviklingsværktøj i organisationen
  • ABC-coachtræning på aktuelle udfordringer
  • Evalueringsfasen af konsulentarbejdet
  • Repetition af værktøjer og metoder
  • Transformation af læring til praksis, metoder
  • Afslutninger og betydningen af farvel


Forløbet gennemføres eksternat med moduler á 2 dages varighed og 1-2 måneder mellem modulerne.


Der vil være lettere forberedelse for deltagerne i form af litteratur og praksis-træning mellem modulerne


Læringsprincipper

Modulerne vil bestå af teorioplæg, præsentation af redskaber, øvelser, plenumrefleksioner og træning med feedback. Forløbet er bygget op efter kombinationen af følgende pædagogiske principper:



Hvem kan deltage?


Èn eller flere grupper af interne konsulenter eller undervisere, fra afdelinger i samme organisation eller fra flere organisationer, der arbejder sammen om forløbet.


Samlet pris for en gruppe på 8-20 deltagere:

Kr. 150.000 - ekskl. moms, lokaler og forplejning.


Printvenlig kursusbeskrivelse

Quidam Consult

Stenhøjgårdsvej 83

8340 Malling

CVR 27 08 16 65

AL bankkonto 5370 0253623